sábado, 3 de enero de 2009

¿Qué ye primero, l'héroe o l'armadura?

Hai una escena en Kill Bill onde Bill (David Carradine) esplica por qué Superman ye superior al restu de superhéroes. Los demás superhéroes, diz Bill, tienen que disfrazase para cumplir la so función: ye’l traxe lo que los fai superhéroes. En cambiu, Superman lleva’l traxe de superhéroe debaxo del disfraz d’home corriente: nun se disfraza de superhéroe, sinón de persona normal.
En Hancock, Will Smith interpreta a un superhéroe ensin disfraz. Ensin disfraz de nengún tipu: non sólo viste como un vagamundu más, sinón qu’actúa ensin el decoru típicu de los superhéroes de comic, ensin elegancia, ensin midida. Nun escuende la so verdadera personalidá, nin la atempera: ye como ye les venticuatro hores del día. Amás d’eso, cada vez qu’actúa destrúi más propiedá privada de la que salva derrotando a los “malos” (recuérdese la observación d’Umberto Eco sobre Superman: l’ataque contra la propiedá privada ye la encarnación visible del Mal). Naturalmente, la xente ódialu. Hasta qu’un rellaciones públiques s’interesa por él y lu entrena pa que paeza lo que realmente ye.
La dialéctica del ser y el paecer ye recurrente nel xéneru. Superman tenía que paecer lo que nun yera, facíase pasar por un home ruinucu y feble pa tapecer la so verdadera naturaleza. Los superhéroes de Marvel Comics son, polo xeneral, seres onde’l ser y el paecer nun concasen por culpa de les convenciones sociales, que los aisllen por mor de ser diferentes. Spider-Man, por exemplu, nun ye nunca lo que paez, porque sigue teniendo superpoderes cuando ye Peter Parker, pero sigue sintiendo y pensando como Peter Parker cuando ye Spider-Man. Hulk tien dos naturaleces, y cuasi tolos integrantes de la Patrulla X viven la traxedia de nun poder nunca apaecer tal como son.
En cuasi tolos casos el disfraz funciona como marca de la so función de superhéroes, incluso hai casos (Batman, pero tamién Iron Man) onde’l disfraz ye lo que fai al superhéroe. En Hancock el disfraz sólo apaez darréu que Hancock deprende a comportase como un superhéroe de comic. Pero nél nun se fai necesariu’l procesu d’asumir una naturaleza que, polo que sabemos, ye la única que conoz (procesu que sí atravesaba Bruce Willis en Unbreakable, otra más que notable subversión de les convenciones del xéneru: equí tratábase de que Willis reconociera ser lo que paecía ser, a saber, un superhéroe): Hancock ye claramente lo que paez ser, y si asume’l disfraz de superhéroe ye precisamente pa que lu acepten como tal, non p’aceptase él como lo que ye.

3 comentarios:

Víctor dijo...

Feliz año.

Es una reflexión interesante; sobre lo de que el traje hace a batman es tan sencillo como que el hombre murciélago no deja de ser un Sherlock Holmes con una armadura de la ostia y un cochazo.

Anónimo dijo...

A la fin, dende Aquiles al Hartigan de Sin City, lo que marca la esistencia del héroe -tenga o nun tenga armadura, con ensin poderes divinos- ye l'enfotu del propiu personaxe en selo. El deséu de ser, "Der Wille zur Macht", La Voluntá de Poder: la persona ha pasar per un procesu voluntariu de toma de decisión nel que camuda la perceición de la so propia esencia pa espoxigar, como un guxán en pumarina, en dalgo que ta penriba de si mesmu: n'héroe, en superhome (1).

Ye costume que seya la venganza -tamién nomada col eufemismu "xusticia"- y non la divinidá la que faiga d'entamu del procesu: Aquiles tuvo a Patroclo, Peter Parker al so tíu, Bruce Wayne a los sos pas. Hasta Kal-El surde de la destruición maligna del so mundu (Krypton) y Xovellanos tuvo que da-y la guapa y roxa hermana de Pelayo al moru Munuza pa que'l 'princeps' de los ástures medrara n'héroe.

P.D.: Un artículu mui prestosu, Xandru. Dexa que faiga la cita pop obligada: Podríemos ser héroes, namás per un día...

(1) Diz el DALLA: héroe, l': sust. Personaxe [entemez d'home y dios, de la mitoloxía clásica facedor d'aiciones almirables pal so pueblu].

Xandru Fernández dijo...

A Víctor: Podíemos tamién facer la llectura al revés: Sherlock Holmes como un Batman con violín y cocaína. Nel fondu, l'esquema común a les histories de superhéroes y a les de detectives remóntase a la Edá Media y les sos noveles de caballeríes. El Batmóvil ye'l Babieca de Batman, igual que Robin ye'l so escuderu...
Y a VeritasEtSeveritas: Enllazando colo anterior, la temática de la venganza ye, efectivamente, mui común, igual qu'otra que podíemos comentar más pa en delantre: la mutilación. Tamién compartida poles histories detectivesques, onde l'héroe suel sufrir físicamente a lo llargo de l'aventura (más nes histories hard-boiled que nes noveles holmesianes, naturalmente). Nesi sentíu, y otra vuelta al disfraz, anque esta vegada en clave de "supervillanu", hai un venerable prototipu na figura de la Pantasma de la Ópera (que recueye depués el Joker de Batman, por exemplu)...
¿Conocéis "Mystery Men"? Ehí hai un divertíu exemplu de cómo un puñáu de xente corriente (o por meyor dicir: "infracorriente") s'emperra en convertise nun grupu de superhéroes...