martes, 27 de enero de 2009

Viva Las Vegas

Hunter S. Thompson completa’l trío d’ases del llamáu “nuevu periodismu”, pero esaxerando hasta tal puntu los postulaos d’esti qu’incluso bautiza una modalidá muncho más radical na intención de suxetivizar el reportax al máximu: el periodismu gonzo.
La obra más emblemática de Thompson, Miedo y asco en Las Vegas, constrúise dende’l presupuestu de que la verdadera noticia ye la noticia: non lo que pasa o pasó, sinón el procesu d’investigar, observar y hasta influir na situación noticiable. El periodista ye’l protagonista principal, y lo demás ye ambiente. Ye asina como un eventu deportivu y un aconceyamientu de fiscales funcionen en Miedo y asco en Las Vegas como’l tresfondu de los movimientos del alter ego de Thompson per una ciudá convertida en símbolu del Suañu Americanu, pero en nengún momentu son lo verdaderamente importante.
La novela, heriede de Kerouac y Burroughs nel estilu (menos burroughsiana, en tou casu, que la Gaseosa de ácido eléctrico de Wolfe), ye tan desigual como pue selo cualquier narración nacida de la urxencia periodística. Tien episodios brillantes al llau d’otros que nun pasen d’anécdotes hipertrofiaes, y les transiciones ente unos y otros pequen a veces d’inverosimilitú, por muncho que l’almósfera de deliriu funcione como vacuna contra esta. Si nel llibru de Wolfe sobre Ken Kesey el modelu, consciente o non, yera’l ciclu evanxélicu (y, por estensión, el ciclu artúricu), la novela de Thompson actualiza’l Satiricón de Petronio, anque les referencies más clares a lo llargo del llibru provienen de la lliteratura norteamericana: Horatio Alger (modelu col que se mide l’autor en repetíes ocasiones) y Melville (el simbolismu de la ballena blanca).
Escrita y publicada en 1971, val como tercer capítulu d’esa triloxía involuntaria escrita a seis manes por Wolfe, Mailer y Thompson alredor de la contracultura: si Wolfe narró’l nacimientu y la cristalización de la cultura del ácidu, y Mailer el críticu momentu de xuntura ente esta y la izquierda norteamericana, Thompson da fe del repliegue y el desencantu, del estáu de la playa depués de la tormenta. Lo qu’empezó en San Francisco a mediaos de los años sesenta, acaba en Las Vegas en 1971 con una resaca espantosa.
...Teníamos todo el impulso; íbamos en la cresta de una ola alta y maravillosa...
Así que, en fin, menos de cinco años después, podías subir a un empinado cerro en Las Vegas y mirar al Oeste, y si tenías vista suficiente, podías ver casi la línea que señalaba el nivel de máximo alcance de las aguas... aquel sitio donde el oleaje había roto al fin y había empezado a retroceder.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Ye verdá. Wolfe, Mailer y Thompson, toos pel llau de fuera, picotiando. Poro, si vaste al orixe mesmu, al centru la Contracultura... ¡yá taba too ellí!. Unos pasinos y años p'atrás, coyer a Ginsberg ya Gary Snyder, ver la so güelga, dende'l raigaño lliterariu fasta la paranoia, pasando pol misticismu. Kerouac fízolo too nunos añinos, ya duelnos. Varau na playa, dexáu ellí pela cresta la fola, dende "Los Vagabundos del Dharma" ta'l vacíu, ensin resaca: morriendo. Ya sigui a Gary Snyder y Ginsberg ta güey: atopándose cola só má, atopando un camín afayadizu, vistu dende siempre, ya ensin escaecer les etapes, el Zen, la lliteratura, les foles...

Thompson, Mailer y Wolfe son los encabronaos.