miércoles, 12 de noviembre de 2008

De viaxe colos Merry Pranksters

Abanderáu del “nuevu periodismu”, Tom Wolfe publicó en 1968 el que taba llamáu a ser el reportax definitivu sobre’l movimientu psicodélicu californianu: The Electric Kool-Aid Acid Test (traducío na versión que yo tengo como Gaseosa de ácido eléctrico). Pero diba ser un error (y tienlo sío en munches ocasiones) cayer na falcatrúa de considerar esti llibru como un documentu históricu. Cuádra-y más el calificativu de novela, anque se-y quiera añedir depués el complementu “de non ficción”. En realidá, lo que fai Wolfe ye usar les estratexes acumulatives del periodismu pa construir una novela con personaxes sacaos de fuera de la imaxinación. Hasta ehí, nada mui diferente de lo que pudieren facer Truman Capote o Norman Mailer. Que l’estilu de Wolfe s’aproxime más al cuasi ultrarrealista William S. Burroughs ye, pamidea, una opción personal, anque tamién pue ser un intentu d’adaptar la forma a la temática (intentando de pasu simular la esperiencia del ácidu per medios lliterarios).
L’argumentu del llibru ye bien conocíu: les peripecies de Ken Kesey y los Merry Pranksters desque’l primeru se convierte en paladín del LSD hasta los últimos díes del grupu en plena fiebre hippie, un arcu que va de 1964 a 1967 y qu’a Wolfe-y val pa esplicar el nacimientu de la contracultura de los sesenta como un apéndiz a les provocaciones y les predicaciones de Kesey, primero percorriendo los Estaos Xuníos nel míticu autobús colos sos compañeros de folixa, depués organizando los Acid Tests, fuxendo a México pa llibrase de dellos cargos por posesión de drogues, y al cabu lliquidando la so propia creación cuando yá la psicodelia se tien convertío en moda xuvenil.
Lleíu agora, al cabu de cuarenta años de la so publicación, y venti años depués de que topara yo con él per primer vegada, el llibru de Wolfe funciona meyor como novela que como apueste apoloxéticu o condenatoriu. Los sos mecanismos vuélvense tresparentes. Kesey, como personax novelescu, tien un recorríu bien reconocible nel que puen vese traces de Xesucristu, Sócrates y el Zaratustra de Nietzsche (amás de clares resonancies del ciclu artúricu). Como toos ellos, Kesey tien un mensax, un carisma y una corte de discípulos. Tamién él mide fuerces colos doctores, coles ilesies rivales (Timothy Leary, el gurú de la psicodelia), tien los sos cuarenta díes d’ausencia enantes de resucitar (la estancia de Kesey en México) y sufre les clásiques tentaciones. Los sos siguidores más cercanos apaecen retrataos con precisión d’arquetipos, especialmente Neal Cassady (rescatáu del On The Road de Jack Kerouac, y por tanto yá un mitu nos círculos beat de los primeros años sesenta), que propiamente nun fai nada, sólo mueve l’acción como una versión Marvel Comics del Übermensch nietzscheanu.
Sólo’l final, agriu por demás pa una novela construida sobre’l motor del entusiasmu, pue entendese como profesión de cinismu por parte de Wolfe. Sicasí, tamién ye verdá que la llectura simbólica de la muerte de Cassady queda amatagada por una puesta n’escena cuasi desnuda (que bebe, pamidea, de Malcolm Lowry, como munches de les páxines del llibru). Oxeciones estilístiques, munches: l’acumulación nun ye nunca una bona receta, nin siquiera nuna obra d’estes característiques, onde la velocidá na esposición ye fundamental, y résta-y, amás, cierta verosimilitú al apoyase en personaxes-función, poco definíos poles sos acciones y muncho menos polos sos diálogos (los diálogos son cuasi inesistentes).

2 comentarios:

Anónimo dijo...

a mi gustome la ostia cuando la lleí va unos años, nesti casu'l "ponche de acido lisérgico" que se llamó n'anagrama. depués dexéilu a una moza pa impresionala y nun lu volví a goler, pero cualquier día volveré a echa-y un gueyu al ponche o la gaseosa o la soda, sabediós.

Anónimo dijo...

felicidaes pol premiu, xandru y por esos poemes con alma propio,