sábado, 1 de marzo de 2008

David Bowie: "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" (1972)

En 1872, Nietzsche da a conocer la so interpretación/invención de la traxedia griega como un artefactu con dos cares: la mázcara y la música, Apolo y Dioniso. En 1972, David Bowie da a lluz a Ziggy Stardust, un Apolo dionisiacu, o un Dioniso apolíneu, al traviés d’un álbum y un espectáculu que recuperen l’aliendu nietzscheanu de cien años antes.
1972 ye un añu clave na historia del rock, ún d’esos picos de creatividá que se producen cada cinco años aproximao y que condensen una tendencia y un llatíu. 1972 ye l’añu onde la marea del hard rock, el glam rock y el rock progresivu algama les sos formes característiques, les mesmes que’l punk va combatir pa en delantre: l’añu de Made In Japan (Deep Purple), Demons And Wizards (Uriah Heep), Thick As A Brick (Jethro Tull), Close To The Edge (Yes), Foxtrot (Genesis), Argus (Whisbone Ash), Pictures At An Exhibition (Emerson, Lake & Palmer), Transformer (Lou Reed)... L’álbum conceptual, el gran espectáculu como eventu heideggerianu, la puesta n'escena barroca y futurista, la temática de space opera y aventura épica nes canciones, la grandillocuencia del melotrón y l’allongamientu de les composiciones más nun formatu operísticu que sinfónicu (la etiqueta “rock sinfónicu”, tan popular en tiempos, confunde más qu’esplica les pulsiones d’esa época): señes d’identidá d’un rock en technicolor que David Bowie reproduz y reinventa na so obra maestra.
Aparentemente, The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars tien un argumentu y una trama: la historia d’un estraterrestre qu’amiya al nuesu planeta y se convierte nuna estrella del rock. L’estereotipu va facer fortuna, al traviés del musical The Rocky Horror Show (Richard O’Brien, 1973) y de la película basada nel mesmu, The Rocky Horror Picture Show (Jim Sherman, 1975). Nel álbum de Bowie, nostante, cuesta reconocer un esquema tan definíu como’l que’l propiu autor intentó tresmitir al traviés d’entrevistes y mesmo nos sos espectáculos. Sicasí, el xuegu de la mázcara y la música funciona dende’l principiu: el llatir creciente de batería con que s’abre’l discu, el crescendo del primer tema, “Five Years”, de premonitoriu títulu (cinco años faltaben pa que’l punk estrizara definitivamente les pretensiones de “bella forma” del glam rock), inspiráu directa o indirectamente nel empiezu de la Divina Comedia de Dante, da pasu a un puñáu de temes de gran intensidá llírica, de raigañu cuasi folk (en “Starman”, particularmente, ye dable sentir cómo se dobla la púa sobre les cuerdes de la guitarra acústica) pero con un pie nel hard (la guitarra eléctrica de Mick Ronson, contenida hasta l’amenaza, despunta en “Moonage Daydream” y en “Ziggy Stardust”) que nun desdexa echar mano de recursos jazzísticos, un poco a la manera de Van Der Graaf Generator (una de les influencies más clares de Bowie nesta primer etapa suya). Bowie optimiza un ampliu arsenal espresivu, fagocitando alcuando composiciones ayenes (ye evidente l’ecu de “Somewhere Over The Rainbow” en “Starman”; el “Wham, bam, thank you ma’m!” que Bowie espeta en “Sufragette City” ta calcáu de la canción homónima de los Small Faces, igual que’l “You’re not alone” que canta en “Rock’n’roll Suicide” provién de “Jef”, de Jacques Brel), pero son tiempos d’intertestualidaes másimes y prexuicios mínimos, y el resultáu, con estraterrestre o ensin él, ye lo qu’importa.

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