domingo, 1 de marzo de 2009

Nirvana: "Nevermind" (1991)

1. “Smells Like Teen Spirit”. En 1992, nel festival de Reading, Nirvana llegaba con 12 millones de copies vendíes de Nevermind embaxo’l brazu. Como introducción a “Smells Like Teen Spirit”, marcáronse una versión de “More Than A Feeling”, de Boston. Estructuralmente, los dos temes son mui asemeyaos. Tamién s’asemeyen nel tremendu ésitu que los dos atroparon. Pero si “More Than A Feeling” foi la culminación d’una tendencia creciente nel mainstream de los años setenta, el hard rock orientáu a un públicu adultu, en cambiu “Smells Like Teen Spirit” venía directamente del submundu del rock independiente y abría una vena virxe pa la esplotación discográfica. Tol ésitu masivu que nun acompañara a los Pixies, a los Butthole Surfers o a Mudhoney (influyencies reconocibles y reconocíes por Cobain) obtúvolu Nirvana con esi únicu tema.
2. “In Bloom”. Hai un aquel naif nes composiciones de Cobain, una orfandá creativa, especialmente nes lletres, concebíes aparentemente como si Bob Dylan o Baudelaire nunca nun esistieren. En cambiu, l’empaste sonoru de Nirvana ye post-too: post-metal, post-punk, post-glam. Nirvana tienen menos de Black Sabbath de lo qu’ellos dicíen, y muncho más de Marc Bolan o Lou Reed.
3. “Come As You Are”. Yera mentira que Kurt Cobain nun tuviera un arma.
4. “Breed”. Kurt Cobain foi pa Nirvana lo que John Lennon pa The Beatles. ¿Y Dave Grohl? Aparte d’incansable batería y animal escénicu, cuasi payasu oficial de la banda, ¿nun ye’l suyu un casu comparable al de Paul McCartney? Foi l’únicu de los dos supervivientes que llevantó cabeza depués del suicidiu de Cobain. Depués de los Foo Fighters, faise cada vez más necesaria una rellectura del so papel en Nirvana.
5. “Lithium”. La nota de suicidiu de Kurt Cobain contenía un versu sacáu d’un cantar de Neil Young: “It’s better to burn out than to fade away”. Neil Young foi’l padrín non sólo de Nirvana sinón del supuestu movimientu grunge que Nirvana punxo n’órbita: el vieyu hippie que sobrevivió a los años setenta, a la heroína, al punk, a Reagan y al final de la guerra fría. El maxisteriu de Neil Young percíbese nos momentos más acústicos de Nirvana con tanta intensidá como nos númberos más electrificaos de Pearl Jam.
6. “Polly”. L’ésitu de Nevermind, non sólo en términos económicos, sinón tamién como espresión d’un Zeitgeist, iconu xeneracional, referencia ineludible d’una época y un pathos, ¿hasta qué puntu foi consecuencia d’una reacción consciente frente al creciente predicamentu de la música afroamericana, y por tanto un reclamu pa la mocedá blanco de los Estaos Xuníos, especialmente pa la mocedá blanco más acomodaticio? ¿Foron Nirvana los Ramones de los años noventa?
7. “Territorial Pissings”. Nevermind foi’l fenómenu musical norteamericanu más esportáu dende’l Thriller de Michael Jackson. Na época de Thriller, Sadam Hussein yera aliáu de los Estaos Xuníos. Na de Nevermind, yera’l dictador qu’había que destruir.
8. “Drain You”. Nes radiofórmules apaecíen tolos díes competidores de Nirvana: non sólo Pearl Jam (convertíos polos gurús del marketing nos Rolling Stones del grunge), sinón tamién Spin Doctors, 4 Non Blondes, Soul Asylum, Faith No More, Smashing Pumpkins, The Black Crowes, Alice In Chains, No Doubt... Cada mañana, un productor descubría a la nueva banda revelación. La MTV taba dispuesta a esprimir el fenómenu hasta que s’estrincara. Hasta que s’estrincó.
9. “Lounge Act”. ¿Qué tien Nevermind d’especial? Pa munchos siguidores de Nirvana, persuadíos de la esistencia d’una idiosincrasia grunge n’estáu puru, el clímax de la banda llegó col cuasi artesanal Bleach (1989), mientres que pa otros, enfastiaos del ésitu de Nevermind, ye’l sobreproducíu In Utero (1993) la obra maestra. Nevermind, nostante, benefíciase d’un nivel compositivu envidiable, d’una producción equilibrada (tanto les grabaciones de Butch Vig como les mezcles d’Andy Wallace, non mui del gustu de Kurt Cobain) y d’una intensidá (cuasi montax cinematográficu) que nun s’afaya nos otros dos discos.
10. “Stay Away”. Quien más salió perdiendo del ésitu de Nirvana foi’l metal. Nevermind firmó l’acta de defunción d’una estética sólo a medies marxinal (en realidá, el metal contó na segunda metá de los años ochenta con un insólitu apoyu de la industria discográfica), per un llau fagocitándo-y parte de l’audiencia, y reconduciendo per otru llau testures y estructures hasta quintaesenciar un denominador común al metal, el hardocre y el college rock.
11. “On A Plain”. Les úniques llinies con sentíu cabal que Cobain escribió pa esti álbum: “It is now time to make it unclear / To write off lines that don't make sense”.
12. “Something In The Way”. Nun sé ú taba yo’l día d’abril de 1994 que se suicidó Kurt Cobain, pero sí m’alcuerdo d’ónde m’enteré de la noticia: n’El Condao, Llaviana, grabando un curtiu con Alberto y Ricardo. Usemos “Something In The Way” pa los títulos de creitu.

8 comentarios:

Ismael Piñera Tarque dijo...

“Come As You Are. Yera mentira que Kurt Cobain nun tuviera un arma": Con doble espaciado, salto de página por cada canción, alguna perla más de este estilo, y un poco de crónica generacional (tipo "pero sí sé lo que estaba haciendo ese día de abril del 94 la novia del hermano pequeño del amigo de mi vecino, bla bla")te salía un Nocilla experience que ni te cuento, querido jefe.

Sugerencia para otro parágrafo, si te pones: yo me acuerdo perfectamente dónde (en Pajares/Payares, tiene gracia) y cuándo (un viaje de 2ºBUP) oí por primera vez este disco, y que entonces descubrí algo trascendental: que tocando la guitarra con acordes de cejilla también se podían vender trillones de discos.

NO sé si fue un alivio, o una mala jugada del destino.

Anónimo dijo...

Fagocitose tol grunge, que nun yera més que una revuelta demasiao autoconsciente pa la so formulación, pa dir más alló qu'una revueltina estética. Enantes d'aportar a dengún llugar políticu o xeneracional, flop, un rellume, un fogonazu como'l d'una escopeta.

Dai un repasu a "Territorial Pissings". Entama con un llamao nidiamente "hippie", la lliberación, hermanos toos, vení pacó... "Come on, people, now, smile on your brother and everybody get together, try to love one another right now" La voz siéntese tramposa, percínica. Ye la voz del enemigu. Ya sigui Kurt Cobain con unes pallabres que-y ponen el puntu só la í a tol cuentu "lliberador": "never met a wise man if so it's a woman". El rapazo escrebe con tola paranoia ("when I were an alien" ya too eso), poro sabe abondo cualo ye'l peligru, qué ye lo que-y repuna. Con malapenes rascar un pocoñín la superficie, da coles trampes primaries del mensax lliberador, ¡ya fala del meyor, del más atrevíu mensax underground del sieglu venti!. Como poco, esi mensax escuende'l machismu. Como poco.

Nel cuentu del "Territorial Pissings", el "alien" ta na gueta d'un camín ya nun ye quién a atopalo. "Gotta find a way, find a way, find a way". Frayase de tanto gritalo. Ya nun lu va a atopar nin pa dientro del mensax más radical y osau. Fasta esi mensax tá podre dende'l so raigaño.

Queda la entruga que rabia, la gueta "estraterrestre", al marxen de cualaquier panacea. Al rapazo nun-y valen respuestes previes, heredatibles. Tien que dar col camín o, por meyor dicir, con UN camín. Tá falando d'un camín que vaiga tal ser humano, ná menos (él sal de la paranoia, de la so condición estraterrestre), si ye que eso pué esistir. Prubín, au se metía...

¿Rabia posadolescente?, ¿nihilismu? Pué ser, poro tamién "duda metódica" y post-too (como bien dicías, Xandru), la verdá pola que'l "grunge" nun diba vese parodiao al traviés d'un Mayu'l 68 o al traviés d'un falsu profeta masculín como'l del entamu la canción. Cobain taba escontra cualaquier voz-mensax xeneracional(ya esto inclúi la suya propia).

¿Lo meyor? que too esto nun se formulara entós: yera daqué xuxuriao, trabao na múnsica, aportao d'una actitú xenuina. Los gua.hes del grunge yeren más vieyos que los gua.hes del punk que yeren más vieyos que los gua.hes del "flower power". Tan vieyos yeren los Cobain como pa rise de tolo petrificau, pa saber de mano la domesticación que se-yos vinía penrriba, les llendes del so movese pel mundu. Tan vieyos como pa frayar la so revuelta, si ye que taba a piques de petrificase. Naufragando. Col estruendu la escopeta o el silenciu del fracasu vital. Flop.

Yera muncho.

http://www.youtube.com/watch?v=ZMmrvDm-kYU

XICU

Anónimo dijo...

Interesóme más el movimientu pola so influyencia que pola so música. Daquella, al entamu, vivílo como dalgo traumático -dilíense los 80 ente los nuestros deos- pero, col tiempu, agradecílo. Dime cuenta que foi persano. Si, foi una revuelta ensin conteníu, pero necesitábemosla: menos conteníu quedaba yá na música d'entós. La verdá ye qu'a la fin de los 80 en muncha música popular había demasiaes mázcares y demasiaos fueos artificiales. Demasiada gayola y folixa nel rock más popular, que, polo artificial, yera yá dalgo ayeno dafechu a la so mocedá. Nenguna banda de rapacinos en nengún local del mundu sentía les posturones de pelo cardao y rimmel como dalgo propio o como vehículu pa enfrentase al mundu (como ye'l so deber). Como diz Xandru, esi rock-espectáculu yera amás yá lo xusto pa que les grandes discográfiques metieran mano a los estilos "underground", colo que'l underground cuasi desapaeció. Poro, tuvo de surdir otru.

Daquella vivímoslo como dalgo traumático, nun mos decatábemos que gracies a lo masivo d'esti discu morrieran les mázcares comerciales y los esparabanes de neón, que yá fartucaben, y esi güecu nos 90 diba dexar espoxigar otra vez nel underground el rock xenuinu, el placer de la música pola música: el progresivu, el hardcore, el metal estremu y alternativu, etc.

Charraba con un collaciu hai poco qu'anguaño de lo cíclico de la historia de la música y lleguemos al alcuerdu de qu'igual necesitamos yá otra gran crisis como la d'entós. Vese yá munchu refalfiu y munchu rococó en munchos estilos -sobre too nel rock comercial d'actitú indie, pero tamién no más under- y fai falta una vuelta a lo xenuino. Nun va tardar en llegar, veréislo.

Anónimo dijo...

Xandru, cites a muncha xente influyente non sólo de Nirvana sinón de casi toles bandes grunge. Pero escaeces, tol mundu escaez esta banda de London, a Killing Joke y sobre too al guitarrista, Geordie Walker. Cobain teníalo nun altar. Escucha, fai el favor, "Eighties" de Killing Joke y vas saber d'ónde salió "Come as you are". Si Satriani denunció a los Coldplay por copiones que nun podríen facer los Killing Joke...

Anónimo dijo...

Soscribo too lo dichu. Pémeque too yera un pocoñín rabiosu -pola edá-, poro tamién yera verdaderu... Alcuérdome d'aquellos años como d'actitú cásique punk. Rapazos garrando guitarres (ya fasta muérganos) ensin saber cómo se tocaban. La múnsica yera daqué sociolóxico. Siéntesla agora y decataste de la revuelta (baxa calidá téunica, alta calidá encesa). Y ye verdá: ganose'l placer pola múnsica en sí, pero perdiose'l ruiu. Había que lu recuperar, el ruiu como meru soníu non aceptable, el ruiu nel arte, nela vida, too eso tan lliterario ya esbariadizu. Hay múnsica auquiera, hom. L'únicu requisitu: qu'ofenda. Si nun ofendes, tás dientro.

Lo que me prestaba -ya presta- de Nirvana yera esi puxu escontra la múnsica-ensin-ruiu (nun falo de distorsiones ya overdrives, sinón de "lo aceptable"), el frayar lo adultu ya meridianu, el "payasismu" pa escapar de la formulación, la autodestruición, lo contemporáneo que ye prever a David Geffen mercándote una guitarra pa fartase de perres, prever el to fin enceso dende'l empiezu... Pémeque la xente nun se tien decatao que Nirvana furrulaba a sabiendes, coles vísceres, pero muy, muy a sabiendes. Quiciabes seya'l so triunfu cabero: que haiga bien de xente non decatao.

Una entruga encabronada: ¿facemos nós el ruiu que quixéramos a los 15, agora que andamos polos trenta? Si nun ofendemos, TAMOS DIENTRO.

XICU

Anónimo dijo...

Dijo una vez un músico de este país "lo mejor que hizo Cobain fue pegarse un tiro en la cabeza"...

... y tenía razón.

Odio a Nirvana y al grunge en general. De toda aquella morralla solo Pearl Jam tendrían mi bendición. TEN, fue una obra maestra.

Anónimo dijo...

¿A qué país te refieres, Larry?

Para mí, una obra maestra es más bella que un automóvil y la Victoria de Samotracia, todo junto. Esto casi lo dijo un poeta italiano que empezó haciendo futurismo y otras vanguardias y acabó de poeta oficial del Régimen (¿hay algo menos futurista que un régimen?).

FRAN (XICU)

Anónimo dijo...

Pues en este caso me refiero a España. Asturies, hoy por hoy, está sin reconocer como tal, mal que nos pese. Como si fuésemos palestinos.

Claro que ellos tienen un gobierno que los defiende y nosotros tenemos un fartón al frente de una camada de vividores.